03 June 2024

Jak uniknąć zwolnienia z pracy drogą mailową??? 

Polskie prawo dopuszcza możliwość wypowiedzenia umowy o pracę również drogą mailową, pod warunkiem że strona wypowiadająca opatrzy swoje oświadczenie bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zasada ta dotyczy również rozwiązania umowy bez zachowania wypowiedzenia, w trybie natychmiastowym na podstawie art.52 k.p. (rozwiązanie dyscyplinarne) i art.53 k.p. (rozwiązanie bez winy pracownika z powodu przekroczenia okresu pobierania zasiłku chorobowego oraz pierwszych 3 miesięcy świadczenia rehabilitacyjnego).

 

Powyższe stanowisko potwierdził Sąd Najwyższy w swoim orzecznictwie stwierdzając, iż minimalnym wymaganiem dla zachowania formy pisemnej jest złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę. Jedyne odstępstwo od tego zostało dopuszczone w art.78 § 2 k.c., który umożliwia złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej w sposób równoważny ze złożonym w formie pisemnej, ale pod warunkiem opatrzenia go bezpiecznym, certyfikowanym podpisem elektronicznym (wyrok Sądu Najwyższego

z dnia 24 sierpnia 2009 r. I PK 58/09).

 

Należy pamiętać, że zgodnie z art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego „oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią”. Nie jest to jednoznaczne z tym, że pracownik musi przeczytać treść maila. Tak jak wskazano w powyższym przepisie, wystarczy, że dana osoba miała taką możliwość, czyli dostatecznym będzie to, aby wypowiedzenie pojawiło się na jej skrzynce mailowej.


Pracodawca będzie miał możliwość złożenia oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę drogą elektroniczną, jeżeli będzie znał prywatny adres mailowy pracownika. Dlatego istotnym jest, aby uniemożliwić to pracodawcy. Wymaga zaznaczenia, że Pracodawca może żądać od pracownika podania wyłącznie danych przewidzianych w kodeksie pracy lub gdy inny przepis prawa wyraźnie tak stanowi. W jednej z ostatnich publikacji na stronie UODO urząd przypomniał, że pracodawcy nie mogą bez zgody pracowników wykorzystywać ich prywatnych numerów telefonów oraz adresów mailowych, nawet w przypadku kontaktów w sprawach zawodowych. Jeżeli pracodawca posiada już Twój adres mailowy, należy złożyć do pracodawcy pisemne oświadczenie o cofnięciu zgody na jego wykorzystanie. Wystarczy treść oświadczenia: „Niniejszym oświadczam, że cofam swoją zgodę na wykorzystywanie mojego prywatnego adresu mailowego w kontaktach służbowych”.

Dołącz do nas!